Imagine de la vernisaj

Foto digital: Virgiliu Streian
Imagine de la vernisajul expoziţiei de grafică a artiştilor japonezi Toshio Yoshizumi şi Kohsei

Expoziţie de grafică japoneză
(în cadrul Bienalei Internaţionale de Gravură Mică Timişoara, octombrie-noiembrie 2006, ediţia a II-a

Prezintă Ciprian Chirilieanu - grafician, coordonator bienală.
Galeria "Helios" din Timişoara,
Joi 26 octombrie 2006, ora 1700.
Expoziţia va rămâne deschisă până în data de 08 noiembrie 2006.

În imagine :

  • Ciprian Chirilieanu - grafician, coordonator bienală.


Invitaţie la vernisaj

Doi artişti japonezi la Bienala Internaţională de gravură mică - Graphium Timişoara


Toshio Yoshizumi şi Kohsei sunt doi binecunoscuţi artişti japonezi, excelenţi gravori, fiind cotaţi ca printer cei mai importanţi gravori în metal ai lumii. Toshio Yoshizumi este maestrul, Kohsei ucenicul, dar această relaţie nu impietează libertatea celui din urmă, fiecare având stilul propriu si maniera autentică.
Xilogravura caracteristică gravurii tradiţionale japoneze este parăsită de cei doi în favoarea tehnicilor de gravură în metal, cu o preferinţă pentru ac rece, aquaforte şi aquatinta. Pentru Toshio Yoshizumi acest fapt este o consecinţă a studiilor sale din Granada, Spania. Artiştii sunt câştigători a numeroase premii internaţionale la importante biennale de gravură contemporană.
Toshio adoptă o direcţie a formelor simple, primare şi tragice. Sunt forme reluate obsesiv cu un element adăugat sau cu unul eliminat. Explorează zona fantasticului cu esenţializări, dar şi contraste rezolvate prin concentrări dense într-o parte a câmpului plastic şi aerisire în cealaltă. Totodată adoptă un limbaj foarte modern plecând de la portretele/autoportretele sale în ac rece pe plăci de cupru de mari dimensiuni, care l-au făcut cunoscut ca un maestru al tehnicii respective.
Gestualismul si forta liniei rupta cu putere si nerv in placa de metal il caracterizeaza. Titlurile lucrarilor sunt un indice al unei lumi rebotezate. Toshio defineste in lucrarile sale elemente care nu au echivalente in dictionare. Cuvintele sunt create pentru a defini formele si spatiile cu o puternica incarcatura emotionala. Formele depăşesc recognoscibilul cotidian. E un fel de a numi ceva ce inca nu a fost numit. Cu aceeasi dezinvoltura lucreaza si pe suprafete mici. Specificitatea gravurii de mici dimensiuni nu contravine în mod surprinzător compoziţiilor sale relaxate în spaţii generoase. Ele se pastreaza asemanătoare prin redimensionare.
Kohsei e mai aglomarat, practica un figurativism de factura europeana foarte apropiat de expresionismul german si nordic. Nu lasa aerul sa circule printre forme care par să refuse vreo relaxare. Kohsei se apleaca asupra gravurii in cupru cu o energie de factură contorsionistă, alambicată, optând pentru combinatia celor 3 tehnici: ac rece, aquatinta si aquaforte. Lumea sa este incarcata de personaje fabuloase, mitologii personale şi interpretari, personaje ce creeaza si procreeaza, redescriu viaţa, o sufoca de energii. In ultima perioada se apleaca si asupra muzicii experimentale, ca voce a acelorasi personaje ireale. Apelează la tehnici mixte, obiect si desen, multimedia si sound pline de savoare, de respiratii si energii explosive.

Daca la Toshio limbajul sintetizeaza energia, Kohsei o descrie amanuntit, european. Yoshizumi iubeste linistea, echilibrul, iar Koshei zgomotul febril al lumii, atât de caracteristic Japoniei citadine, ultratehnologizate şi grăbite.