Ileana Pintilie

Uniunea Artiştilor Plastici din România
Filiala Timişoara
Ileana Pintilie
critic de artă
Versiunea în limba română The English language version

Expozitia "Pamantul", 1992

Jozsef Bartha, "Amintiri scandinave", instalatie. Expozitia "Pamantul", 1992

Eugenia Pop, "Pamanteni cu aspiratii solare", instalatie si performance. Expozitia "Pamantul", 1992

Ruxandra si Ion Grigorescu, "Basarabia", performance si instalatie. Rudolf Bone, "Gaia", instalatie. Expozitia "Pamantul", 1992

Sorin Vreme, "Lagar", instalatie. Expozitia "Pamantul", 1992

Expozitia "Diet Sayler - Colaje murale", 1993

Expozitia "Diet Sayler - Colaje murale", 1993

Teodor Graur. "Go west", instalatie. Expozitia "Orient - Occident", 1994

Ion Grigorescu, "Biserica", instalatie. Expozitia "Orient - Occident", 1994

Dan Perjovschi. "Romania - parte a doua", instalatie. Expozitia "Orient - Occident", 1994

Expozitia "Corpul luminii - Gerd-Alois Zwing", 1997


....

....

....

....

....

....

....

....

....

....

....

....

STUDII DE SPECIALITATE
1979 Absolventă a Institutului de Arte Plastice “N. Grigorescu” din Bucureşti, secţia Istoria şi Teoria Artei; lucrarea de licenţă: Învăţământul artistic în Transilvania la începutul secolului al XX-lea.
2003 Doctor în istoria artei cu tema: Contribuţii la definirea stilului 1900 în arhitectura şi decoraţia interioară din Banat, conducător ştiinţific acad. Răzvan Theodorescu, Universitatea Naţională de Artă, Bucureşti.
2004 Expert al Ministerului Culturii şi Cultelor - domeniul bunuri cu semnificaţie artistică deosebită pentru arta 1900, precum și artă modernă şi contemporană românească.
2017 Profesor abilitat cu teza Concepte ale artei contemporane reflectate în cercetare și în practicile curatoriale și pedagogice.

PREMII
1994 Premiul naţional UAP pentru critică de artă.
2004 Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, categoria „Arte Plastice”.
2015 Premiul naţional UAP pentru critică de artă pe anul 2014.
2017 Premiul „George Oprescu” al Academiei Române pentru volumul colectiv Ion Vlasiu (1908-1997), Muzeul de Artă Târgu-Mureș, 2015, ISBN: 978-973-0-19755-6.

GRANTURI
1996-1998 Research Support Scheme, Praga - bursă de cercetare cu tema Stylistic and Regional Interferences in the Secession Architecture of Banat.
1997 Kultur Kontakt, Viena - bursă de documentare despre acţionismul vienez.
2000 Bursă de documentare oferită de Sächsische Akademie der Künste, Dresda.
2005-2006 Bursă de cercetare GE-NEC (Getty) - Colegiul Noua Europă, Bucureşti şi Berlin.
2006 Bursa Harald Szeeman, Asociaţia Internaţională a Curatorilor de Artă Contemporană (IKT) la Paris.
2007 -Bursă de documentare “Romanian Curators’ Trip” la Londra, The Romanian Cultural Centre, Londra, The Ratiu Family Foundation.
-ARES 2007, Programul de artişti în rezidenţă, Schimb artistic inter-regional, Irlanda de Nord – România (la Omagh şi Belfast), performance
-Stagiu de documentare în vederea pregătirii expoziţiei Dincolo de frontiere. Artişti români şi scoţieni în Arhiva R. Demarco, la Edingurgh, Skateraw, Centrul de Artă Contemporană, Universitatea din Dundee, susţinut de „Sibiu – Capitală Culturală Europeană”, Muzeul Brukenthal din Sibiu, Royal Scottish Academy, Edinburgh
2010 Attic Arts, grant de cercetare, ICR, Londra. Tema: Artistic and Philosophical Concepts in Paul Neagu’s Work.
2013-2014 Research fellowship / Henry Moore Institute, Leeds (UK). Tema: Paul Neagu: de la obiectul tactil la sculptura catalitică (Paul Neagu: From Tactile Object to Catalytic Sculpture).
2019-2020 Bursă de cercetare Getty: Connecting Art History – tema: Gender Politics and the Art of the European Socialist Sates, în colaborare cu Universitatea ”Adam Mickewicz” din Poznan și Institutul de Istoria Artei din Zagreb.

ACTIVITATE PROFESIONALĂ
1980-2004 Muzeograf principal la Secţia de Artă a Muzeului Banatului, Timişoara; între 1990-92 Şefă a secţiei de Artă.
1994-prezent Profesor universitar la Facultatea de Arte, Universitatea de Vest, Timişoara.

Afilieri profesionale
1986-prezent Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România, secţia Critică de artă.
2000-prezent Membră a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă, Paris (AICA).
2012-2020 Vicepreşedintă AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă), Secţia Română.
2001-prezent Membră a Asociaţiei Internaţionale a Curatorilor de Artă Contemporană (IKT - International Association of Curators of Contemporary Art).

Membră în colective redacţionale
2000-2010 Membră a colectivului de redacţie a revistei ARTMargins, Los Angeles, http://www.artmargins.com .
2015-prezent Colegiul consultativ al revistei „Arta”, Bucureşti.

Membră în comisii de specialitate ale Ministerului Educaţiei Naţionale. Expert evaluator granturi CNCSIS

Membră în comisii naţionale ale Ministerului Culturii
2013-2015 Membră în Comisia Naţională a Monumentelor de For Public, Ministerul Culturii.

Jurii internaţionale şi naţionale
2003, 2015 Membră a juriului internaţional al Bienalei de miniatură, Gornij Milanovac, Serbia.
1999,2005, 2007, 2009 Membră a juriului naţional al Ministerului Culturii pentru Bienala de Arte Vizuale de la Veneţia.
2012 Membră a juriului naţional al Salonului de Arte Textile, UAP Bucureşti.
2015 Membră a juriului pentru acordarea European Architectural Photography Prize, organizat de Architekturbild din Stuttgart în colaborare cu Muzeul German de Arhitectură (DAM) din Frankfurt/ Main.
2016 Membră a juriului pentru acordarea burselor „Constantin Brâncuşi” la Cité des Arts, Paris, ICR, aprilie 2016.

PUBLICAȚII

Teza de doctorat:

Ileana Pintilie Teleaga & Roxana Nubert Mitteleuropäische Paradigmen in Südosteuropa. Ein Beitrag zur Kultur der Deutschen im Banat, Praesens Verlag, Viena, 2006, pp.11-173 (Zur Entwicklung Temeswars: Die Geschichte der Stadt...). ISBN: 3-7069-0340-7, www.praesens.at .

Cărți de autor:

1. Acţionismul în România în timpul comunismului, Idea, Cluj în 2000, ISBN: 973-0-01088-9, 132 pagini.
2. Timişoara între tradiţie şi modernitate. Pedagogia artistică în secolul al XX-lea, Fundaţia Triade & Brumar, 2006, ISBN: 978-973-87893-9-5, 180.

Cărți de specialitate:

1 Actionism in Romania During the Communist Era, Idea, Cluj, 2002, ISBN: 973-85126-8-9, 165 pagini, ediţie revăzută şi adăugită, în engleză.
2. Ştefan Bertalan. Drumuri la răscruce, Fundaţia Triade-Brumar, Timişoara, 2010, ISBN 978-606-8040-15-8, 190 pagini.
3. Ştefan Bertalan. Überlagerungen / Suprapuneri / Overlappings. Fotografie experimentală din anii 1970-1980, Brumar, Timişoara, 2015, ISBN: 978-606-726-035-9, 213 pagini.
4. Ştefan Bertalan Visuelle Strukturen (1960-2000), Kultur.West, Essen, 2020, ISBN: 978-3-948365-03-5.

Monografi:

1. Oskar Szuhanek. În căutarea Arcadiei, Cosmopolitan Art, Timişoara, 2007, ISBN:978-973-8903-32-6, 91 pagini.
2. Leon Vreme. Itinerarii artistice: de la natură la structuri cromatice abstracte, Fundaţia Triade, Timişoara, 2007, ISBN 978-973-88213-6-1, 134 pagini.
3. Lidia Ciolac. Morfologii imaginare, Fundaţia Triade, Timişoara, 2008, 978-973-88213-9-2, 120 pagini.
4. Adalbert Luca. Arhitecturi plastice constructiviste, Fundaţia Triade, Timişoara, 2014, ISBN 978-606-8040-40-0, 103 pagini

Editor volume, numere tematice în reviste de artă:

1. Borderline. In Search of a New Model, Idea, Timişoara, 2009, ISBN: 978-0-06237-3, 135 pagini. Texte de: Marius Babias, Dan Perjovschi, Nebojsa Vilic, Ion Grigorescu, Sandra Johnston, Yuri Leiderman, Alastair MacLennan, Jeremy Howard, Richard Ashrowan, Ileana Pintilie.
2. Arta, nr. 14/ 2015, dosar tematic: „Performance în Europa de Est”, ISSN: 0004-3354, pp. 8-105. Texte de: Ileana Pintilie, Amy Bryzgel, Yuri Leiderman, Catherine Millet, Katarzyna Cytlak, Andrej Mircev, Klara Kemp-Welch, Laszlo Beke, Adrian Guţă, Miklos Szilard, Iulia Popovici, Maria Orosan-Telea, Marina Oprea, H.ARTA, Simona Dumitriu, Corina Duma& Cosmin Paulescu, Nastasia Louveau.

Articole publicate în reviste în baza de date ERIH, domeniul “Art and Art History”:

1. În umbra modelului - Planul de urbanizare a oraşului Timişoara, în revista Centropa. A Journal of Central European Architecture and Relateds Arts, editor Dora Wiebenson, New York, vol. 1, nr. 1, 2001, ISSB: 1532-5563 (revistă indexată în baza de date ERIH, clasată NAT 2007, domeniul “Art and Art History”).
2. Probleme im Transit. Rumänische KünstlerInnen vor und nach 1989, în “Springerinn - Hefte für Gegenwartkunst”, Viena, nr. 2/ 2004 (revistă indexată în baza de date ERIH, clasată NAT 2007 şi INT2 2011, domeniul “Art and Art History”).
3. Kontakt...aus der Sammlung der Erste Bank-Gruppe, în Springerin, Viena, Band XII, Hefte 3, Sommer 2006 (revistă indexată în baza de date ERIH, clasată NAT 2007 şi INT2 2011, domeniul “Art and Art History”).
4. Conceptual Art On The Edge – Some Romanian Perspectives Between the 1960s and the 1980s, în Papers d’Art, Fundacio Espais d’Art Contemporani, Girona, 2n semestre 2007, nr. 93, pp. 47-51, ISSN: 0210-2862, (revistă indexată în baza de date ERIH, clasată NAT 2007 şi 2011, domeniul “Art and Art History”).
5. Action Art in Romania Before and After 1989, în revista Centropa. A Journal of Central European Architecture and Relateds Arts, (ed. Amy Bryzgel & Pavlina Morganova), New York, volume 14, nr 1, Juanuary 2014, ISSN 1532-5563, pp. 86-99 (revistă indexată în baza de date ERIH, clasată NAT 2007, domeniul “Art and Art History”).
6. ”Direcţii artistice multiculturale ale Banatului interbelic”, în revista Academiei Române Studii şi Cercetări de Istoria Artei, Bucureşti, tom 8 (52), din 2018, ISSN: 0039-3983, revistă cotată ERIH +.

Studii de specialitate în volume colective:

A. În volume colective în edituri de prestigiu din străinătate
1. Energia luminii şi corpul culorii, în albumul “Farbkörper” - Gerd-Alois Zwing, Köln, 1996, texte de Heinz Kaiser şi Ileana Pintilie.
2. Performance Art in Romania. Between Gestures and Ritual, în volumul “Crossroads in Central-Europe. Ideas, Themes, Methods and Problems of Contemporary Art and Art Criticism”, Budapesta, 1996, ISBN: 963 04 8548 6.
3. Small Sculpture in Romania, în volumul internaţional “The 13th International Biennial of Small Sculpture”, Murska Sobota, 1997.
4. Măştile lui Ulise. Introducere in “mecanica vizuală” a lui Ion Grigorescu, în volumul “The Culture of the Time of Transformation. The Cultural Identity of the Middle and Eastern Europe”, editat de Universitatea Adam Mickiewicz, Poznan, 1999, ISBN: 83-87346-76-4.
5. În centrul periferiei - evoluţia urbană şi arhitecturală a Timişoarei, 1890-1937, studiu, biografii arhitecţi, cronologie, în volumul “Shaping the Great City: Modern Architecture in Central Europe, 1890-1937”, Prestel Verlag, München, 1999, ISBN: 3-7913-2358-X.
6. Corpul public şi corpul intim în arta românească contemporană, în volumul “Body and the East. From the 1960s to the Present” (editat de Zdenka Badovinac), MIT Press, Massachussets, ISBN: 978 026252 2649, 1999.
7. Spira mirabilis. Imnul revenirii ciclice a unei creşteri interioare (despre Ştefan Bertalan) apărut în maghiară în volumul “Külön világban és idöben”, Budapesta, 2001, ISBN 963 00 8866 5.
8. Repere stilistice în arta românească a anilor ‘70-’90, în volumul “Jahrbuch der Sächsischen Akademie der Künste, 1999-2000”, Dresden, 2001, ISBN: 3-934367-06-2.
9. Paul Neagu, în volumul “2000+ Arteast Collection”, editori Zdenka Badovinac, Peter Weibel, Folio Verlag, Wien, 2001, p. 148, 232, ISBN: 3-85256-201-5.
10. Radu Dragomirescu, Il quadro, il libro, il vento, Carte d Arte Internazionale, Messina, 2003, Ileana Pintilie: Epifanie notturne nell opera di Radu Dragomirescu, nenumerotat.
11. “Dentro di me. Radu Dragomirescu”, editat de Paolo Tonin Arte Contemporanea, Torino, 2004.
12. The Zone Performance Festival: between Borders“, în „Compendium of Papers”, International Danube Conference on Art and Culture, The Belgrade Cultural Centre, Belgrad, 17-20.09.2003.
13. The Artist and the Post-Totalitarian Society, în volumul “Regional - Universal” (editor Svetlana Mladenov), Novi Sad, 2005.
14. About a Certain Identity. The Case of South-Eastern Europe, în volumul Crossing Frontiers. Grenzgänger, Stiftung Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg, 2006, ISBN-13: 978-3-8918-114-2, pp. 37-55.
15. Naming the Impossible, în volumul Space For New Dialogue, The Museum of Contemporary Art of Vojvodina in Novi Sad, 2008, pp. 74-83, ISBN: 978-86-84773-47-2.
16. Bukta Imre, MODEM, Debrecen / Mester Printing Press, Budapest, 2008, texte: Sturcz János, Ileana Pintilie (Art in the Transgression Period), pp. 61-66, ISBN: 978-963-87654-1-3.
17. Ion Grigorescu. Beyond Mirror and Mirroring, în volumul In/Visibility, Muzeul de Artă Contemporană, Novi Sad, 2008- 2009 (editor Association for Visual Art and Culture), pp. 11-21, ISBN: 978-86-911911-3-9.
18. Les promesses du passé. Une histoire discontinue de l’art dans l’ex-Europe de l’Est, Centre Pompidou, 2010, Ileana Pintilie „Le corps privé et social. Les artistes roumains avant et apres 1989”, p. 90 şi citare bibliografică, p. 243, ISBN: 978-2-84426-441-1.
19. Radu Dragomirescu Conseguito silentio, edizioni Teatro Nazionale di Bucarest, 2010; Texte: Achile Bonito Oliva, Ruxandra Balaci, Giorgio Verzotti, Valerio Deho, Franco Fanelli, Ileana Pintilie.
20. Between the Limits: Escaping into the Concept, în volumul Subversive Practices. Art under Conditions of Political Repression: 60s-80s / South America / Europe (editori: Hans D. Christ, Iris Dressler), ISBN: 978-3-7757-2755-6, Hatje Cantz, 2010, pp. 179-242.
21. Photography as a Document of Individual and Collective Memory: On the Works of Ion Grigorescu, Mircea Cantor, Christian Paraschiv, Iosif Kiraly, în volumul Between East and West: Towards the Photographics. Symposium on Contemporary Graphic Art, University of Novi Sad, Academy of Art, 2010, ISBN: 978-86-88191-10-4.
22. Dan Perjovschi – Drawing Viewed as a Test of Inner Strength, în catalogul Dan Perjovschi – Chalk Reality, editat de Svetlana Mladenov, the Museum of Contemporary Art in Novi Sad, 2011 ISBN: 978-86-84773-78-6, Ileana Pintilie: ”Dan Perjovschi – Drawing Viewed as a Test of Inner Strength”. pp.23-26.
23. ”Drumurile zilnice ale lui Ştefan Bertalan”, în volumul Little Global Cities. Plimbări prin Timişoara, inter:est Kulturprojekte, Kerber Forum, Kerber Verlag, Bielefeld, Berlin, 2012, ISBN: 978-3-86678-616-5, pp. 150-152.
24. ”Între modernism şi postmodernism. O analiză contextuală a creaţiei lui Ion Grigorescu”, în volumul Ion Grigorescu. Omul cu o singură cameră / The Man with a Single Camera (editor Alina Şerban), Sternberg Press, Berlin, 2013, ISBN 978-5-95679-015-7, pp. 10-35.
25. Materiality and Dematerialization in Paul Neagu’s Work, în volumul The Aesthetics of Matter. Modernism, The Avant-garde and Material Exchange (editors Sarah Posman, Anne Reverseau, David Ayers, Sascha Bru, Benedikt Hjartarson), vol. 3 din seria „European Avant-Garde and Modernism Studies”, De Gruyter, Berlin / Boston, 2013, ISBN 978-3-11-031737-4, pp. 221-234.
26. ”Actionist Movements in Transylvania, 1970-1990”, în volumul Destiny and Symbol. Hungarian Art in Transylvania, 1920-1990, Hungarian National Gallery, Budapest în 2015, ISBN: 978-615-5304-42-2, pp. 251-273.
27. ”The Subject Generator”: Spatial and Action Concepts in Paul Neagu’s Creation”, în volumul Paul Neagu. Palpable Sculpture, (editor Lisa Le Feuvre), Henry Moore Institute, Leeds, 2015, ISBN: 978-1-905462-51-3, pp. 25-31.
28. ”Building a New Cultural and Artistic Identity in Timişoara in the 1960s-1970s”, în volumul Path to Belonging. Constructing Local Identity in Banat by Means of Monuments, Cultural Heritage and Historiography, (editor Vasile Docea), Nomos Verlag, Baden-Baden, 2016, ISBN: 978-3-8487-3096-4, pp. 59-73.
29. ”Memoria din casetă. Circumstanţe ale fotografiei experimentale la Christian Paraschiv” în volumul Christian Paraschiv. Excerpts from my Diary 1966-2005 (interventions on photographs from old pictures), Oudin Contemporary Art Gallery, Paris, 2016, pp.26-28.
30. Fikl. Portuguese Storylines, Palacio Nacional da Ajuda, Dinasty Books, Bucureşti, 2017, ISBN: 978-606-94330-8-9; Ileana Pintilie: ”Fikl. Puneri în scenă portugheze”.
31. Natural Histories Traces of the Political, ed. Rainer Fuchs, MUMOK, Viena, 2017, ISBN: 978-3- 902947-48-2; Ileana Pintilie: ”Spira mirabilis. The Hymn of an Inner Growth’s Cyclical Return”, pp. 273- 289.
32. Iosif Király, Verlag Kettler, Dortmund, 2017, ISBN: 978-86206-672-8, ”Iosif Király in Dialogue with Ileana Pintilie”, pp. 18-33.
33. Performance Art in the Second Public Sphere. Event-based in Late Socialist Europe, ed. Katalin Cseh-Varga, Adam Czirak, Routledge, London, 2018, ISBN: 978-1-138-72327-6; Ileana Pintilie: ”Questioning the East. Artistic prectices and social context on the edge”, pp. 60-71.

B. În volume colective editate în ţară
1. ”Roman Cotoşman, un consecvent al artei concrete”, în volumul Simpozion de artă concretă, Editura Crater, Bucureşti, 1997
2. ”Puncte cardinale ale artei timişorene între 1960-1996”, în volumul Experiment. Interferenţe şi prospecţiuni în arta românească în anii 1960-1990, Bucureşti, 1997, reluat în volumul “Tradiţie şi postmodernitate. Două secole de artă plastică în Banat”, Timişoara, 2003..
3. Julius Podlipny, albumul comemorativ, 1999, 93 p, Editura Kriterion, Bucureşti (Ileana Pintilie ”Sentimentul cosmic al existenţei”, studiu).
4. ”Obiectele tactile în ansamblul operei lui Paul Neagu”, în volumul Actualitatea paradigmei Brâncuşi, Fundaţia Triade, Timişoara, 2001.
5. ”Timişoara - comunităţi etnice şi locuri privilegiate ale memoriei”, în volumul Scene de viaţă. Memorie şi diversitate culturală, Timişoara, 1900-1945, editor Smaranda Vultur, Polirom, Iaşi, 2001.
6. ”Sculptura lui Mihai Olos şi Rudolf Kocsis”, în volumul International Triennial of Small-Size Sculpture, Galeria Murska Sobota, Slovenia, 2001
7. ”Interferenţe stilistice şi regionale în arhitectura timişoreană la începutul secolului XX”, în volumul Genius Loci. National and Regional in Architecture; between History and Practice, Simetria, Bucureşti, 2002.
8. ”Pavel Ilie. Construcţii lirice”, în volumul Pavel Ilie, Brumar, Timişoara, 2009, ISBN: 978-606-8040-04-2, pp. 6-13.
9. ”Corpul – o utopie a interiorităţii. Disputa dintre corpul public şi corpul intim în arta contemporană românescă”, în volumul Introducere în sociologia corpului (editor Laura Günberg), Polirom, Iaşi, 2010, pp. 88-105.
10. ”Ipostaze ale Medeei sau despre femnitatea ignorată. Note pe marginea unor reprezentări în arta contemporană românească”, în volumul Body World. Traveling the Distance between Subject and Object (editor Petru Lucaci), UNArte, Bucureşti, 2011, ISBN: 978-606-8296-34-0, pp. 34-41.
11. ”Arta corporală în România”, în volumul Body World. Traveling the Distance between Subject and Object (editor Petru Lucaci), UNArte, Bucureşti, 2011, ISBN: 978-606-8296-34-0, pp. 42-52.
12. ”The Paradigm of the Studio - A Place to Live and Work Paul Neagu’s Studio in London” (pp. 136-141), în volumul After Brancusi (editoare Irina Cărăbaş, Olivia Niţiş), Institutului de Istoria Artei, UNArte, Bucureşti în 2014 (ISBN 978-606-720-022-5), pp. 136-141.
13. ”Între Europa Centrală şi Paris. Şcoala transilvăneană de arte frumoase”, în volumul 150 de ani de învăţământ artistic naţional, (editor Adrian-Silvan Ionescu), Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, UNArte, Bucureşti, 2014, ISBN 978-606-720-024-9, pp. 93-112.
14. ”The Artist’s Body – A Communication Channel with the Romanian Society before and after 1989”, în volumul Art, Society and Politics in (Post)Socialism, Editura Universităţii de Vest, Timişoara, 2015, ISBN: 978-973-125-470-8, pp. 127-146.
15. Ion Vlasiu (1908-1997), Muzeul de Artă Târgu-Mureş, 2015, ISBN: 978-973-0-19755-6, (ed. Ioana Vlasiu, Ioan Şulea, Cora Fodor) – premiul „George Oprescu” al Academiei Române în 2017: Ileana Pintilie: ”Ion Vlasiu şi experienţa artistică din Banat”, pp. 17-19.
16. Ioan Augustin Pop, Brumar, Timişoara, 2017, ISBN: 978-606-726-086-1; Ileana Pintilie: ”Condiţia picturii în epoca ruinei”, nenumerotat.
17. ”Artă în spaţiul public sau artă pentru sine. Ipostaze ale artistului Ion Grigorescu în epoca comunistă şi posttotalitară”, pp. 399-415, în Studia Politica. Romanian Political Science Review, vol. XVII, no.3, 2017, Universitatea Bucureşti, ISSN: 1582-4551, revistă cotată BDI.
18. ”Identitatea feminină şi tema atelierului ca loc autoreferenţial în creaţia Getei Brătescu”, în volumul Centenarul femeilor din arta românească, PostModernism Museum Publishing House, Bucureşti, 2018, vol. 2, ISBN: 978-607-94719-0-6, pp. 120-129.
19. ”Departe de centrul puterii: expoziţiile Studiul de la Timişoara”, în volumul Cadre (in)vizibile. Retorici şi practici expoziţionale experimentale în arta din România în perioada 1965-1989, Idea Design & Print, Cluj, 2019, ISBN: 978-606-8265-68-1.

Articole publicate în reviste de specialitate:

       1.”Epifanie notturne”, în revista Parol. Quaderni d’arte e di epistemologia, no.17, 2003/2004, Universita di Bologna, Edes, ISSN 2035-2808
2. ”The Private and the Social Body: Romanian Artists before and after 1989”, în ...maska. Performing Arts Journal, Ljubljana, volume XXI, no. 1-2, 2006.
3.”Paul Neagu. La geometria tattile”, în Carte d’Arte Internationale, inverno 2006, Messina.
4.”La Bienale. Globalizzazione e postcolonialismo”, în Carte d’Arte Internationale, inverno 2006, Messina.
5. The Vincent: Dan Perjovschi - interview with Dan Perjovschi: ”Drawing for Freedom”, in Stedelijk Museum Bulletin, Amsterdam, 03. 2006.
6.”Corpul artistului – o geografie simbolică”, în Dilema Veche, Bucureşti, an IV, nr. 168, 3 mai 2007.
7. ”Despre identităţi, teritorii şi segregaţie. ARES în Irlanda de Nord”, în Dilema Veche, Bucureşti, an IV, nr.192, 5 august 2007.
8. „Starea fără titlu” a artelor vizuale româneşti”, în Dilema Veche, Bucureşti, an V, nr.207, 31 ianuarie-6 februarie 2008.
9. ”Arta în perioada transgresării – despre retrospectiva Imre Bukta de la MODEM, Debrecen”, în Dilema Veche, Bucureşti, an V, nr.213, 13-19 martie 2008
10. „Mitul Vienei – un centru şi mai multe periferii”, în Arhitext – Arhitectură, Design, Arte, Bucureşti, anul XV, nr. 8-9, August-septembrie 2008.
11.”În miezul lucrurilor”, în Arta, dosar 2010, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, p. 124.
12.”Iosif Kiraly. ”Reconstructions” docu-fictions of urban landscape”, interviu, în Arta, nr. 1/ 2011, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 130-131
13. ”Anii 1980 la Timişoara. Kiraly şi Beloescu. Pata de lumină. Pictura lui Beloescu sub spot”, în Arta, nr. 4-5, 2012, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 20-21.
14. ”Flondor 75. Livada cu aşteptări”, în Arta, nr. 4-5, 2012, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 140-141.
15.”Fotografia experimentală a artiştilor timişoreni Ştefan Bertalan, Constantin Flondor, Doru Tulcan (1970-1980)”, în Arta, nr. 6-7, 2012, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 35-39.
16.”Grupul Sigma (România)”, în Herito. Heritage, culture & present, nr. 10, 2013, ISSN 2082-310X, Krakow (www.herito.pl), pp. 12-26.
17.”Edgerunner de Paul Neagu la Londra”, în Arta, nr. 8-9/ 2013, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 24-25.
18.”Das gelobte Land”, în Arta, nr. 8-9/ 2013, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 98-99.
19.”Richard Hamilton”, în Arta, nr. 11/ 2014, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 109-110.
20.”Paul Neagu în contextul artei britanice”, în Arta, nr. 12/ 2014, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, p. 52-55.
21.”Geta Brătescu – Atelierul / The Studio”, în Arta, nr. 12/ 2014, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, p. 149.
22. ”Bogdan Raţă”, în artpress, nr 411, mai 2014, Paris, ISSN 0245-5676, pp. 51-53.
23. ”În căutarea unei identităţi comune. Festivalul Zona. Europa de Est”, în Idea, Cluj, nr. 46 / 2014, ISSN: 1583-8293, pp. 6-11.
24. ”Fotografia şi filmul în relaţie cu acţionismul în Europa Centrală şi de Est”, în Secolul 21. Corpul şi vindecătorul său, Bucureşti, 7-12/ 2015, ISSN 1582-4802, pp. 219-229.
25.”Performance, obiect şi instalaţie în arta românească”, în Arta, nr. 14 / 2015, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp.36-45.
26. ”Pictură cu accesorii. Laurian Popa. Spaţii şi obiecte pentru nimic”, în Arta, Bucureşti, nr. 13 / 2015, ISSN: 0004-3354, p. 88.
27. ”Ştefan Bertalan”, în Arta, Bucureşti, nr. 13 / 2015, p. 157, ISSN: 0004-3354.
28.”Eugenia Pop. Despre cer, dar mai ales despre pământ”, în Arta, Bucureşti, nr. 14 / 2015, ISSN: 0004-3354, p. 159.
29.”Performance Art – între istorie şi actualitate”, în Arta, Bucureşti, nr. 13 / 2015, ISSN: 0004-3354, pp. 8-9.
30.”Andrei Cădere. De la conceptual la minimalism şi situaţionism”, în „Arta”, Bucureşti, nr. 14-15 / 2015, ISSN: 0004-3354, p. 145.
31.”Sculpturi palpabile. Paul Neagu la Leeds”, în Arta, Bucureşti, nr. 16-17 / 2015, ISSN: 0004-3354, p. 164-165.
32.”Liviu Stoicoviciu. Oraşe imaginate”, în Arta, nr. 19 / 2016, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, p. 63.
33.”Premiul pentru critică: Ileana Pintilie – fragment de text critic”, în Arta, nr. 19/ 2016, p. 24.
34.Paul Neagu şi Grupul de Artă Generativă. Concepte ”amalgamate”, în Arta, nr. 20-21 / 2016, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp.104-108.
35.”Decebal Scriba. In-Side / Out-Side II”, în Arta, nr. 20-21 / 2016, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp.142-143
36.”Desenul ca mod de existenţă”, în Arta, nr. 22-23 / 2016, Bucureşti, ISSN: 0004-3354, pp. 8-10.
37.”Flondor 80. Veranda cu flori de zăpadă. Pictură, desen, fotografie”, pp. 168-169, în Arta, nr. 24-25 / 2017, Bucureşti, ISSN: 0004-3354
38.”Ştefan Szönyi. Monumental”, în Arta nr. 31 / 2018, pp 66-67.
39.”Efemeristul. O retrospectivă Mihai Olos”, în Arta nr. 31 / 2018, pp 68-70.
40.”Natural Histories. Traces of the Political”, în Arta nr. 33 / 2018, pp 9-12.

Studii:

1. Şcoala de arte frumoase din Cluj, în Studii şi Cercetări de Istoria Artei – revista Academiei Române, Bucureşti, vol. 31, 1984.
2. Un capitol de artă între cele două războaie în Transilvania, în Analele Banatului, Timişoara, vol. 2, 1984.
3. Ştefan Aleksić şi autoportretul la începutul secolului XX, în Studii şi Cercetări de Istoria Artei– revista Academiei Române, Bucureşti, nr. IX, 1989.
4. Ana Tzigara Berza, în Arta, Bucureşti, nr. IX, 1989.
5. New Hyphen, text în catalogul Paul Neagu, 1994.
6. Elemente ale arhitecturii 1900 în Banat, în Studii şi Comunicări, Museum Arad, 1994.
7. László Székely - figură marcantă a arhitecturii Secession în Timişoara, în Studii şi Comunicări, Museum Arad, 1995.
8. Introducere în arhitectura 1900 în Timişoara - dezvoltare urbană, arhitectură, figuri de arhitecţi, în Studii şi Cercetări de Istoria Artei, seria Artă Plastică, tom 43– revista Academiei Române, Bucureşti, 1996.
9. Viena, Budapesta şi Timişoara - raportul dintre centru şi periferie în anii “întemeierii”, premisă a răspândirii stilului 1900, în Analele Banatului, seria Artă, vol. II, Timişoara, 1997.
10. Seminarul teologic romano-catolic din Timişoara - un monument în stil Secession, în Analele Banatului, Artă, Timişoara, 1998.
11. Urbanism şi arhitectură la început de veac în Banat, în Analele Banatului, Artă, Timişoara, 1998.
12. Evoluţii stilistice în creaţia arhitectului timişorean L. Székely, în “Studii şi comunicări”, 4-5, Museum Arad, 1999
13. Interferenţe regionale în arhitectura de stil 1900 reflectată în opera lui Lipot Baumhorn, “Studii şi comunicări”, 7, Museum Arad, 2001-2002
14. Ipostaze ale Medeei - sau despre feminitatea ignorată. Note asupra unor reprezentări în arta contemporană românească, în “Tribuna”, Cluj, nr. 5-8, februarie 1999, retipărit Hipostaze Medeje - ili o ignoriranoj ženskosti bilješke o nekim prikazima u suvremenoj rumunjskoj umetnosti, în revista “Treća”, vol. 2, Zagreb, 2000.
15. Mitologii abordabile: arta actuală în spatele scenei, în “Artelier”, nr. 3-4, 1999.
16. Dilemele tranziţiei artistice în post-comunism. Performance art în România la începutul anilor ’90, în catalogul “Zona 3”, Timişoara, 2000, varianta in engleză în “ARTMargins”, Los Angeles, februarie 2000.
17. Acţionismul în România in deceniile 6 şi 7, în “Balkon”, nr. 2, 2000
18. Acţionismul în România in deceniul 8, în “Balkon”, nr. 3, 2000.
19. Autoportretul în arta contemporană, text pentru catalog de expoziţie, Muzeul de Artă, Timişoara, 2001.
20. Autoportrete şi portrete ale artiştilor în arta românească modernă, “Analele Banatului”, Artă, Mirton, 2002
21. Epifanii nocturne în opera lui Radu Dragomirescu, în catalogul “Radu Dragomirescu: il quadro, il labirinto, il vento...”, Carte d’Arte Internationale, Messina, 2003
22. Interferenţe mediale: performance arta în relaţie cu imaginea digitală, în “Intermedia”, Arad, 2003
23. Punct şi de la capăt. Prospecţiuni asupra artei tinere din România, catalog, Muzeul de Artă, Timişoara, 2004.
24. Despre o anume identitate. Cazul Europei de Sud-Est, în catalogul Sur-Expositions. Identite collectives /Identites individuelles, Timişoara, 2007, p. 37-40
25. „The Public and the Private Body in Contemporary Romanian Art”, July 2007, online magazine ARTMargins (www.artmargins.com)
26. Interviu cu Iosif Kiraly, revistă online ArtMargins, nr. 2 / 2009.
27. Interviu cu Ion Grigorescu, revista online ArtMargins, nr. 1 / 2010, reluat în catalogul Ion Grigorescu: opera pictată. 1963-2017, Muzeul Naţional de Artă al Româneie, 2017, pp. 467-469.
28. Punte peste timp[uri] / Bridge over time, în albumul Fikl, Cosmopolitan Art, Timişoara, 2011, pp. 166-169.

EXPOZIŢII ORGANIZATE în calitate de curator (selecţie)
1982       - Satul şi pământul: expoziţie de pictură contemporană românească, Muzeul Banatului, Timişoara.
1983, 1985 - Peisajul în arta românească modernă, Muzeul Banatului, Timişoara.
1990 - Expoziţie retrospectivă Octav Grigorescu, Timişoara.
1991 - Hedonism decorativ şi angajare socială în plastica interbelică din Banat.
- Expoziţie Paul Neagu, Muzeul de Artă, Timişoara.
1991-1992 - Creaţie şi sincronism european. Mişcarea artistică timişoreană în anii 1960-1970, Timişoara şi Bucureşti, expoziţie retrospectivă.
1992 - Pământul, expoziţie intermedia, de obiecte, instalaţii, performance, Timişoara.
1993 - Festivalul de performance “Zona. Europa de Est”, Muzeul de Artă, Timişoara (www.zonafestival.ro) ( Detalii) - Diet Sayler - Colaje murale, instalaţie, Muzeul de Artă, Timişoara.
1994 - “New Hyphen” - expoziţie Paul Neagu, Galeria First, Timişoara.
- Orient - Occident, expoziţie-eseu, Muzeul de Artă, Timişoara.
- Peter Jakobi, sculptură şi fotografie, Timişoara.
1995 - Roman Cotoşman, Vera Röhm şi Pier Giulio Bonifacio, expoziţie constructivist - concretă, Muzeul de Artă, Timişoara.
1996 - Zona 2 - festival de performance, ediţia a doua, Sala Studio, Timişoara (Detalii).
- Timothy Emlyn Jones - Seeing things, expoziţie de desen, Timişoara.
- Balkan Art - bienală internaţională, Novi Sad, curator pentru România (artişti: Ion Grigorescu, Dan Perjovschi)
1999 - Autoportrete şi portrete făcute de artişti artiştilor, Muzeul de Artă, Timişoara. - Zona 3 - festival de performance, sala Studio, Teatrul Maghiar, Timişoara. ( Detalii)
- O anume artă de a trăi, Muzeul de Artă, Timişoara, în colaborare cu Frac Laguedoc-Rousillon (colecţia Frac) Acţionismul în România în timpul comunismului, Galeria 28, Timişoara.
2000 - Oli Gherman Grausz, Bellu Simion Făinaru - Import-Export, Muzeul de Artă, Timişoara.
2001 - Trienala Internaţională de plastică mică, Galeria Murska Sobota, Slovenia, curator pentru România (artişti: Rudolf Kocsis, Mihai Olos).
- Autoportretul în arta contemporană românească, Muzeul de Artă, Timişoara.
2002 - Zona 4 - festival de performance, Memorialul Revoluţiei, Timişoara. ( Foto copertă )
2003 - Octav Grigorescu, desen-pictură, Muzeul de Artă, Timişoara. - Paul Neagu - Abstract New Hyphen, Muzeul de Artă, Timişoara.
2004 - Punct şi de la capăt. Prospecţiuni asupra artei tinere din România, Muzeul de Artă, Timişoara, în colaborare cu Galeria Posibilă, Bucureşti.
2006-2015 - Timişoara – concepte neoavangardiste (1960-1970), Muzeul de Artă, Timişoara, expoziţie permanentă de artă contemporană.
2007 - Dincolo de frontiere. Artişti români şi scoţieni în Arhiva Richard Demarco, în cadrul programului „Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007”, Galeria de artă contemporană, Muzeul Brukenthal, colaborare cu Arhiva Richard Demarco din Scoţia.
2008 - Roman Cotoşman – Secvenţe, Muzeul de Artă, Timişoara.
- Space For New Dialogue, The Museum of Contemporary Art of Vojvodina in Novi Sad, curator pentru România, secţiunea A spune imposibilul (artişti: Ion Grigorescu, Lia şi Dan Perjovschi, Dan Mihălţianu).
- Living Inside the Cube / Trăind în cub, Galeria „Delta”, Arad.
2009 - Subversive Practices. Art under Conditions of Political Repression 60s - 80s / South America / Europe. Württembergischer Kunstverein Stuttgart (curator pentru secţiunea românească). Artişti: Horia Bernea, Constantin Flondor, Ion Grigorescu, Grupul Sigma, Pavel Ilie, Iosif Kiraly, Paul Neagu, Dan Perjovschi.
- De la formă la concept, expoziţie de grup: Sorin Neamţu, Andrei Rosetti, Sorin Scurtulescu, Muzeul de Artă, Cluj.
- Borderline, proiect internaţional, conferinţe, performance art, expoziţia lui Richard Ashrowan Lament, workshop cu public, Casa Artelor, Timişoara.
- Liliana Mercioiu Popa - Despre fluiditate, Galeria Anticariat, Curtea Veche, Bucureşti.
2011 - In the Light of Utopia, ICR Londra, expoziţie de grup, catalog.
- Posibil-Nesigur. Fotografie, video, instalaţie la Timişoara, Timişoara
- Liliana Mercioiu Popa – Thin, Galeia UNArte, Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti.
2012 - Ştefan Bertalan. Lucrări din colecţia Muzeului de Artă din Timişoara, Muzeul de Artă, Timişoara, mai-iulie 2012
- Iosif Kiraly – În căutarea momentului decisiv. Între documentaţie şi ficţiune, expoziţie personală de fotografie, Galeria Jecza, Timişoara.
- Ion Grigorescu- Ruxandra Grigorescu: Das gelobte Land, Galeria Jecza, Timişoara.
2013 - Sorin Vreme – Desen, Galeria Jecza, Timişoara.
- Danube Dialogues, Galerjia Bel Art, Novi Sad, august 2013, curator pentru România
- Liviu Stoicoviciu, Secţiunea de aur, Galeria Jecza, aug.-sept. 2013
- Liliana Mercioiu Popa – Geometrie variabilă, Galeria Jecza, Timişoara,
2014 - 111 + Sigma. Expoziţie retrospectivă: Poetica spaţiului. Utopie şi cercetare, The Office, Cluj
- Paul Neagu. Opera ca o hermeneutică vizuală, Muzeul de Artă, Timişoara
- Cărămida de hârtie, expoziţie internaţională, Galeria Delta, Arad.
2015 - Dincolo de Cortina de Fier. Festivalul Zona Europa de Est, în cadrul bienalei Art & Encounters, Muzeul Temporar de Artă Contemporană, Bastion, Timişoara, octombrie 2015.
- Marta e Miklós Jakobovits. L’ordine simbolico delle forme e delle metaforme, Accademia di Romania in Roma şi Accademia Ungheria in Roma, noiembrie 2015, proiect susţinut de ICR.
2016 - Constantin Flondor. Veranda cu flori de zăpadă, expoziţie aniversară, Muzeul de Artă din Timişoara, decembrie 2016 .
2017 - Gheorghe Fikl. Storylines, Palacio Nacional da Ajuda, Lisabona, iunie-august 2017.

SIMPOZIOANE ŞI CONFERINŢE INTERNAŢIONALE
1991       - Art Nouveau - Art Déco - reflexe ale unei mentalităţi belle époque în Banat, Congresul Româno-American, Bucureşti
1994 - Performance art în România în anii ‘90, la simpozionul “Modern după postmodern”, Vrsac, Serbia.
1996 - Performace Art in Romania. Between Gestures and Ritual, la conferinţa AICA “Crossroads in Central-Europe”, Budapesta.
1997 - Performance Art in Romania, în cadrul programului Akcja al Galeriei Bunkier Sztuki, Cracovia, împreună cu trei performeri din România.
1998 - Ulyssis’ Masks. Introduction to Ion Grigorescu’s Visual Mechanics, la conferinţa “The Culture of the Time of Transformation”, Poznan.
- “Gioconda’s smile: from mythic to techno-ritual”, Chişinău.
1999 - Dilemele tranziţiei artistice. Performance art în România la începutul anilor ‘90, la conferinţa “Ten Years After”, Duke University, NC, SUA.
- Mitologii terestre: corpul şi urmele sale, Centrul Cultural Francez Timişoara Simpozionul internaţional National and Regional Experiences in European Architecture, 1880-1940, Muzeul Ţăranului Român, Bucureşti
- Hypostasis: Medea or Ignored Feminity la simpozionul internaţional “Gender and Ageing Presented in Media and Art”, Universitatea de Arte, Bucureşti
2000 - “Processes in Theatre, Art and Literature”, Bergen.
2001 - Cultura memoriei în Europa centrală”, colocviu internaţional organizat de Fundaţia “A Treia Europă”, Timişoara, în prezenţa lui Jacques Le Rider.
2002 - Conferinţă la Academia Naţională de Artă, Sofia.
2003 - “International Danube Conference in Art and Culture”, Belgrad 1st International Festival of Premiere Performance, Pancevo, Serbia.
2004 - The Private and the Social Body. Romanian Artists before and after 1989, Maska Foundation, Cankarsev Dom, Ljubljana.
- Performing Identities, Vienna Days in Bucharest, mai 2004.
- The Artist and the Post-Totalitarian Society, The 11th Biennial of Visual Arts - Values, Pancevo, Serbia.
2006 - Phänomene der Experimentellen Kunst in Rumänien: Der private und soziale Körper. Vom Rüchzug in die innerlichkeit bis zum politischen Engagement, conferinţă la Rumänische Kulturinstitut „Titu Maiorescu“, Berlin.
2007 - „Technology and Photography in Transition”, New Europe College, Bucureşti, organizatoare alături de Josif Kiraly.
- „Supraexpuneri. Identităţi colective / Identităţi individuale”, Centre Culturel Français & Deutsches Kulturzentrum, Timişoara.
- „Stare fără titlu – Dan şi Lia Perjovschi”, Nasher Museum, Duke University (USA), masă rotundă pe tema „Perspective asupra culturii din România: atunci şi acum” „Vivid Radical Memory”, Workshop Würtembergische Kunstverein, Stuttgart, 28. – 30. September 2007.
2009 - The Zone Performance Festival between Border and Boundaries, lecture in the program of the exhibition Performing the East, Salzburger Kunstverein, iunie 2009.
2010 - Between Limits. Escaping into the Concept. Two Cases: Ion Grigorescu and Dan Perjovschi, conferinţă cu proiecţie, Intermedia Department of Hungarian University of Fine Arts, în conexiune cu expoziţia “Subversive Excerpts. Experimental and conceptual art practices established between the ‘60s-80’s in Europe and South America under the influence of military dictatorships and communist regimes” la Trafo Galeria, Budapesta.
- Photography as a Document of Individual and Collective Memory: On the Works of Ion Grigorescu, Mircea Cantor, Christian Paraschiv, Iosif Kiraly, în volumul Between East and West:Towards the Photographics. Symposium on Contemporary graphic Art, University of Novi Sad, Academy of Art, 8-10, decembrie 2010.
2011 - Unfolding Narratives: Art Histories in East-Central Europe After 1989. East- Central Europe Seminar Series 2010-2011, an initiative of the Sterling and Francine Clark art Institute. Tema: Art History Meets Art Theory / Historiography and theory in East-Central Europe, organizator Clark Institute (SUA) şi Colegiul Noua Europă, Bucureşti, 20-21 mai 2011; Ileana Pintilie : “Art under Ideological Control”.
2012 - Material Meanings. Third Biannual Conference of the European Network for Avant-Gard and Modernism Studies (EAM), Universitatea din Kent, Canterbury, (keynotespeaker) conferinţă în plen cu titlul: “Paul Neagu. Artistic Concepts and Neo-Dada Challenges”, 7-9 sept. 2012.
- Conferinţa "Paul Neagu and the Generative Art" în cadrul programmului de cercetare iniţiat de Henry Moore Institute din Leeds.
- Pals Performance Art Links, Fylkingen, Stockholm; Ileana Pintilie: “The Artist's Body - Past and Present in Eastern Europe”.
2014 - Conferinţă individuală Context critic: artă tânără în Timişoara, susţinută la Vojvodina Institute of Culture, Novi Sad, 24 ianuarie 2014.
- Performing Arts in the Second Public Sphere, 9-11 mai, 2014 Freie Universität, Berlin; Ileana Pintilie: Questioning the East. Artistic Practices and Social Context on the Edge.
2015 - Performance Art (as) Theory, Universitatea din Zürich, Workshop cu prezentări individuale, Boldern, Elveţia, 24-25 aprilie 2015.
2017 - Measurable time, NCCA (Centrul Naţional de Artă Contemporană), Moscova, 6-7 oct. 2017; Ileana Pintilie: Hypostasis of Romanian Art before and after 1989.
- Natural Histories Traces of the Political, MUMOK, Viena, 25 Nov. 2017; Ileana Pintilie: Structure, Function, Environment. Artistic Paradigms of Sigma Group in the 70s in Romania.
2018 - Experimenting (in) Socialism: Aesthetic expressions, knowledge formations, and socialist representations in the art of Ion Bitzan, National Museum of Contemporary Art, Bucharest, May 26, 2018.
- -6th International EAM Conferenece (European Network of Avant-garde and Modernism Studies), University of Münster – with the topic "Realism(s) of the Avant-Garde and Modernism", 5-7 septembrie 2018. Ileana Pintilie:”Subversive Realism” vs. The Communist Ideological Discourse in Ion Grigorescu’s Artistic Practices in the 1970s.
- Hidden Paradise, Vienna Art Week, Gallery 12-14, Ileana Pintilie talk: 111 and Sigma Group, în cadrul expoziţiei Noima, 21 noiembrie 2018.
- 100 Years Modern Art in Romania, IP Forum, Viena, 19 noiembrie 2018, conferinţă individuală.
2019 - I>Art, Memory and Identity – Facultatea de Arte şi Design, UV Timişoara, aprilie 2019.

SIMPOZIOANE ŞI CONFERINŢE NAŢIONALE
1985       - Simpozion de Istoria Artei, patronat de Academia Română, Institutul de Istoria Artei, Bucureşti.
1997 - Roman Cotoşman – un consecvent al artei concrete, la Simpozionul de artă concretă, Artexpo Bucureşti, 1997.
2005 - Explorări aleatorii. Dan Mihălţianu şi contextul artei româneşti în anii ‘80-‘90, conferinţă la MNAC, iunie 2005, Bucureşti.
2011 - Dincolo de Cortină. Proiecte curatoriale proprii (1990-2010), prezentare în cadrul programului GE-NEC, Colegiul Noua Europă şi Muzeul de Artă,in Cluj.
- Conferinţă “Ştefan Bertalan în contextual artei româneşti a anilor 1960-1980”, UNARTE, Bucureşti (19 mai 2011), în cadrul proiectului Eastern European Art under Communism: The Romanian Case, elaborat de Magda Radu şi susţinut de programul Patterns Lecturer, Erste Foundation, Viena.
- Simpozionul naţional de artă Istorie şi artă în societatea românească, Muzeul de Artă, Târgu-Mureş, 20-22 octombrie 2011.
2014 - „150 de ani de învăţământ naţional şi Academia Română”, Academia Română, Institutul de Istoria Artei, Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti, 5-6 mai 2014; Ileana Pintilie: Între Europa Centrală şi Paris. Şcoala transilvăneană de arte frumoase.
- Art, Society and Politics in (Post) Socialism, 17-18 November 2014, conferinţă regională. UVT-FAD; Ileana Pintilie (keynote speaker): The Artist’s Body – A Communication Channel with the Romanian Society before and after 1989.
2015 - De la critica operei de artă la critica expoziţiilor. Criterii de judecata in practica actuala a criticii de arta din Romania, conferinţă AICA România, UNARTE, Bucureşti;Ileana Pintilie: Acceptând incertitudinea: curatoriind „arta vie”.
2016 - Practicile expoziţionale în România în perioada 1968-1989, conferinţă a proiectului finanţat de UEFISCDI în parteneriat cu Colegiul Noua Europă, Bucureşti ; 22 septembrie 2016 (Ileana Pintilie - keynote lecturer “Departe de centrul puterii : expoziţiile Studiul din Timişoara”).
- Lumină din lumină. Dialoguri transdisciplinare, colocviu dedicat operei lui Silviu Oravitzan, Universitatea de Vest din Timişoara, 6 oct.2016; Ileana Pintilie ”Lumina în creaţia lui Silviu Oravitzan”.
2018 - Raportul public-privat şi sfera publică secundară în România în perioada comunistă, conferinţă individuală, în cadrul proiectului Mape in Romania, Casa Artelor, Timişoara, 4 noiembrie 2018.

Contact:
Timişoara - România
E-mail: ileana_pintilie@yahoo.com
WEB: http://uapt.cjtimis.ro/membri/ipintilie

Galeria virtuală a membrilor Uniunii Artiştilor Plastici din România - Filiala Timişoara   artistul precedent    artistul urmator



  Copyright © 2020
Uniunea Artiştilor Plastici din România - Filiala Timişoara

Uniunea Artistilor Plastici din România - Filiala Timşsoara
  Copyright © 2020
Timişoara Branch of the Fine Arts Union of România

Timişoara Branch of the Fine Arts Union of România